Aanbieder van gezondheid en welzijn, neem jij de uitdaging aan?

blog groot

In een weekend was het geregeld. De inventaris van de C1000 om de hoek werd in twee dagen vervangen door een compleet nieuw Albert Heijn interieur. Van een vol pand naar een lege binnenruimte naar een nieuw winkelinterieur in 48 uur. Deze aanbieder was gespecialiseerd in de levering en montage van deze winkelinbouwen. Nee, met het pand zelf bemoeide hij zich nooit, zei hij, dat liet hij graag aan collega-aannemers over die voor beleggers werken. Heb je dit ook al eens voor woningen gedaan, vroeg ik hem? “Dat niet,” zei hij, “maar dat kan natuurlijk prima. Sterker nog, dat is een gat in de markt! Dank voor de tip.” In Japan zouden ze dit een vreemd gesprek vinden. Het is daar namelijk al jaren heel normaal dat je als aanbieder gespecialiseerd bent in inbouwen voor woningen en rechtstreeks zaken doet met de gebruiker. Wat levert zo’n specialisatie jou als aanbieder, de gebruiker en de circulaire economie nou op, denk je?

Voor het geval je het vorige blog gemist hebt, we dagen jou als aannemer uit je werkveld en verdienmodel opnieuw te definiëren. Je ontwikkelt je tot aanbieder van totaaloplossingen in één van deze twee markten:

  1. Of je werkt voor beleggers (B2B) en je biedt een compleet basisgebouw aan, inclusief onderhoud en beheer. Wat de voordelen daarvan zijn, lees je in het vorige blog.
  2. Of je werkt voor de gebruiker (B2C) en biedt uitsluitend de invulling van de binnenkant van het gebouw aan, de inbouw. Daar gaat dit blog over.

Zoals ik al zei, in Japan is deze splitsing van basisgebouw en inbouw al jaren regel. Een wettelijke regel zelfs. De Long Life Housing Act uit 2008 bepaalt dat de Japanse overheid alleen maar bijdraagt in de bouwkosten wanneer het basisgebouw aantoonbaar minimaal tweehonderd jaar mee kan gaan en het binnenwerk zonder schade aan het gebouw of last voor de buren makkelijk vervangen kan worden. Dankzij dit politieke besluit heeft Japan nieuwe spelregels en is er een nieuwe manier van werken ontstaan met inmiddels ruim 600.000 woningen als resultaat.

Een grote aanbieder van inbouwen is Haseko. Ik was er in april jl. op werkbezoek en schreef er een blog over. Op het bedrijfsterrein van Haseko staan complete woningen in woongebouwen zoals een klant die besteld kan hebben. Let op! Besteld kán hebben en dus niet zoals een klant die moet bestellen uit een standaard assortiment, want je kunt alles bestellen. Als klant loop je daar door de woning heen om te zien en ervaren of alles klopt en werkt zoals je dat vooraf hebt bedacht. Pas dan besluit je of ook echt wilt kopen. Zo ja, dan bezorgt Haseko de inbouw binnen zes weken thuis en bouwt deze in een week in. Wil je als klant een compleet nieuwbouwhuis, dan duurt levering meer dan een maand langer (na vergunningverlening). Daarvoor levert een andere aanbieder het basisgebouw met fundering, constructie, gevel, dak en nutsaansluitingen tot aan je eigen entree/voordeur.

De voordelen voor jou als gespecialiseerd aanbieder van inbouwen zijn legio:

  1. Je werkt rechtstreeks met de eindafnemer: de gebruiker van je product. Je helpt deze gebruiker om zijn vraag helder te krijgen, want jij bent de bouwexpert. Wat heeft hij of zij nodig om in gezondheid en welzijn te wonen en werken? Die vraag beantwoord jij met een gepaste indeling en inbouw van de beste materialen.
  2. Op basis van deze vraag presenteer je een plan en voer je het ook uit. Je bent 100% de baas over de kwaliteit die je levert. En door beheer en onderhoud blijf je betrokken.
  3. Je kunt direct innoveren op basis van de vragen en feed back van je klanten: je kent en bepaalt je markt. Onderdelen die bij aanpassingen vanuit de gebruiker terugkomen kun je opnieuw benutten. Waardevolle materialen kun je weer vermarkten.
  4. Daardoor werk je steeds systematischer = efficiënter = goedkoper en tegelijkertijd verbeter je doorlopend de kwaliteit. Je klanten blijven bij je en zijn ambassadeurs voor het leven.
  5. Je kennis van materialen levert je geld op omdat je goed bijhoudt wat je erin stopt en hoe en wanneer je de materialen het beste kunt terughalen voor hergebruik of recycling.

In deze nieuwe opzet lever je de klant eindelijk waar hij of zij echt gelukkig van wordt en dus voor wil betalen. Je hebt veel meer invloed op de kwaliteit en winstgevendheid van het product dat je levert. En je levert een waardevolle bijdrage aan de circulaire economie. Nog even en de politiek begrijpt dat we ook in Nederland de regels moeten aanpassen zodat bouwsubsidies de circulaire economie en jouw ondernemerschap echt ondersteunen.

Wat heb jij nodig?

Wat heb jij als aannemer minimaal nodig om je te kunnen ontwikkelen tot gespecialiseerd aanbieder van inbouwen in de circulaire economie? Deel je ideeën hieronder met ons en stel je vragen zodat we samen stappen kunnen zetten.

Op jouw prestaties in bewonerswelzijn,

Remko Zuidema

Reageren? Discussieer op LinkedIN of mail naar gro.s1566233596qirb@1566233596amedi1566233596uz.ok1566233596mer1566233596.
Lees hier meer blogs van Remko

< Landelijk Cirkelstadevent 17 juni | The Fundamentals >