Circl Interiors

DoepelStrijkers heeft het interieur van ‘Circl’ ontworpen, een paviljoen geïnitieerd door ABN AMRO, gebaseerd op de principes van de circulaire economie. Het ruimtelijk concept richt zich op flexibiliteit en aanpasbaarheid en toont de huidige mogelijkheden voor duurzame innovaties in een interieur door middel van 5 verschillende materiaal- en objectbenaderingen: ‘reuse 1:1’, ‘reuse + remanufacture’, ‘recycle’, ‘reusable’ en ‘object as a service’.

 

Ruimtelijk concept

Bewegende wanden en vloeren maken eindeloze configuraties van de ruimte mogelijk, het interieur kan zich aanpassen aan de ruimtelijke behoeften voor verschillende functies door wanden en vloeren te ve­­­rschuiven naar daar waar ze nodig zijn. Hierdoor kan het interieur snel worden aangepast aan veranderende programma’s, van kinderopvang in de ochtend tot dansavond in de avond. Comfort wordt geboden door de ruimte groter of kleiner te maken en efficiëntie is bereikt door een functioneel en flexibel ontwerp. Door slimme hef- en schuiftechnologie kunnen de wijzigingen in de ruimtevormen binnen enkele minuten worden gemaakt. Het bedienen van het interieur is monkey proof, veilig, gemakkelijk en snel met een druk op de knop. Bezoekers hoeven zelfs het gebouw niet te verlaten wanneer het interieur naar een nieuwe setting transformeert. Deze nieuwe aanpassing van de ruimte is gebruiksvriendelijk en geeft een unieke ervaring.

Alternatief ontwikkel model

Met de snelle configuraties van ruimtelijk gebruik worden nieuwe business modellen ruimtelijk vertaald. Een ander voorbeeld voor het verkennen van nieuwe economische modellen is dat het object een service heeft gekregen en dat het paviljoen functioneert als een tweede showroom voor een vintage meubelleverancier. Daarbij gebruikt in plaats van bezit de bank de meubels en de inrichting blijft variëren zodra objecten door bezoekers worden gekocht.

Circulair en inclusief

Voor Circl maakte DoepelStrijkers een strategie die bijdraagt aan een ‘circulaire’ en ‘inclusieve’ economie. Het interieur is ontworpen op basis van minimaal gebruik van materialen, materiaalverlies en technische handelingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de intrinsieke eigenschappen van de homogene materialen, met alleen droge verbindingen om demontage en toekomstig hergebruik mogelijk te maken.
Esthetische kwaliteiten ontstaan door een analytisch proces gebaseerd op circulaire ontwerpprincipes. Het uiteindelijke beeld verwijst niet simpelweg naar 1: 1 hergebruik en recycling. Een nieuw, meer tijdloos beeld wordt gemaakt door hergebruik en recycling.

Het ontwerp is niet alleen gericht op esthetische kwaliteit en user experience, het heeft een positieve sociale en ecologische impact. De eindgebruikers van het gebouw waren bij het proces betrokken en hebben bijgedragen door hun oude bedrijfsuniformen in te leveren voor recycling tot akoestische textielstuc voor muren en plafonds. De geïntegreerde planten in de podia zijn gekweekt en worden onderhouden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor sociale waarde wordt gecreëerd. Het project omvat eindgebruikers, waardoor sociaal rendement wordt gecreëerd en sociale impact wordt toegevoegd door het ontwerp ervan.

“De uitdaging voor ons als kantoor ligt in het vertalen van onze duurzame ambitie naar objecten en ruimtes die het traditionele beeld van duurzaam design overstijgen. We zoeken naar een ruimtelijke vertaling van duurzaamheidscriteria in een beeld dat bijvoorbeeld niet direct verwijst naar hergebruik, maar eerder een weerspiegeling is van ons hedendaagse ontwerpidioom door de positieve eigenschappen van duurzame bouwprincipes op te nemen in objecten, ruimtes en gebouwen.
Circl toont waar we nu zijn na 10 jaar onderzoek en het realiseren van projecten waarin theorie en praktijk elkaar voortdurend informeren. De conclusies en de lessen uit dit project zullen onze agenda vooruit helpen vormen.”- DoepelStrijkers 2017

Circulair Arboretum

Het paviljoen is een showcase voor de circulaire economie. DoepelStrijkers heeft vijf onderzoeks- en ontwerplijnen uitgezet om de huidige mogelijkheden voor het ontwerpen en bouwen van een circulair interieur te tonen. Er zijn twee lijnen in het ontwerp waarbij het bestaande materiaal uitgangspunt is, een aanbod gestuurd proces. Dit betreft de eerste lijn ‘reuse 1:1’ waarbij materialen of producten zonder aanpassingen worden hergebruikt, de functie blijft ongewijzigd, en de tweede lijn ‘reuse + remanufacture’ waarbij producten of productonderdelen worden hergebruikt, opnieuw opgebouwd en gecombineerd met gerepareerde en nieuwe onderdelen tot nieuwe objecten met een nieuwe functie waarbij de oorspronkelijke specificaties worden gewijzigd.
Twee andere lijnen tonen oplossingen voor een vraag gestuurd proces. De derde lijn ‘recycle’ laat design zien door oude materialen om te zetten in nieuwe materialen en objecten. De vierde regel ‘reusable’ onderzoekt optimalisatie van waarde behoud in het ontwerpproces.
De laatste onderzoeks- en ontwerplijn is ‘object as a service’, waarbij er anders wordt omgegaan met bezit.
Op deze manier toont het paviljoen, als een arboretum van mogelijkheden, de huidige stand van zaken in duurzaam ontwerp voor afwerkingen, vaste en losse objecten en meubels.

Architectuur

Het paviljoen is ontworpen door de Architekten Cie. De architectuur bestaat uit drie niveaus. De houten structuur met grote glazen gevels is karakteristiek voor de bovenste twee verdiepingen waarbij een sterke relatie aanwezig is met de omgeving van de Zuid-as. Met uitzondering van het vaste restaurant op de begane grond en de bar op het dak – waarbij de inrichting tot stand is gekomen door de horeca exploitant – zijn deze niveaus functie vrij. Het gehele paviljoen is toegankelijk voor het publiek. De ruimte is beschikbaar voor diverse programmering zoals een modeshow, kinderdagverblijf, yoga sessie, lezing, debat, workshop, dansevent, optreden, expositie, shop, groot diner en markt

De meer introverte kelderverdieping vroeg om een ander ruimtelijk ontwerp voor het interieur. Hier definiëren vaste trap-objecten enkele ruimtes. Deze ondersteunen flexibel gebruik door hun dubbele functies en aanvullend meubilair wat in verschillende opstellingen kan worden geplaatst. De binnenkant van de trapobjecten biedt extra opslagruimte. Zodoende biedt de ruimte een verscheidenheid aan gebruik en kan de indeling met losse objecten worden bepaald die past bij de programmering.

Meer foto’s: http://www.doepelstrijkers.com/en/projects/circl_interiors/

Meer informatie?

Chantal Vos
chantal@doepelstrijkers.com

< Old school New School, scholen bouwen met sloopmaterialen | Cirkelstad Arnhem gaat van start: 23 januari eerste werkoverleg >