Gevel als databank?!

De VMRG (Vereniging Metalen Ramen en Gevelbranche) heeft deze week behoorlijk uit weten te pakken. Denkt iemand vandaag nog dat een gevel gelijk staat aan een opgestapelde set aan bakstenen? Dan heb je het echt wel mis. Eerst werd het uitvoerige onderzoek naar het circulair maken van de gehele sector gepubliceerd. Waarin verschillende strategische scenario’s besproken worden om de (aluminium) gevels in Nederland zo te ontwerpen dat ze in z’n geheel terug gebracht kunnen worden naar de producent. En dat de sector ook zo (financieel) georganiseerd kan worden dat die gevels ook daadwerkelijk terug komen.
 
Download hier het onderzoek

Vervolgens presenteerde ze op de Eneco Energy campus het FACOM. De technische ondersteuning om slimme gevels te maken. Slim omdat het bewoners helpt bij een gezonde en comfortabele woning. Alles via z’n eigen smartphone. Slim omdat leveranciers op afstand kunnen uitlezen wat de status is van de gevel. Mocht er een vraag of klacht komen (via de smartphone) van een bewoner, kan de leverancier direct gaan handelen. Spreken we nog wel over een leverancier…? Worden producten niet veel meer dienstverleners die hun producten ‘As a Service’ in de markt zetten?

Kijk hier de video

< Nieuwe aanbestedingstools stimuleren circulair bouwen | Duurzaam020 event voor bedrijven >