Hillen & Roosen start met nieuwe bedrijfstak onder leiding van Nick Capel: Hillen & Roosen Ontwikkeling BV
- Partner
Tag: Nieuws van partners
5 december 2025
Auteur: Annemarie de Vries
Het is een bekende uitdaging voor duurzaamheidscoördinatoren binnen organisaties. Hoe krijg je alle neuzen dezelfde duurzame kant op? Hoe krijg je iedereen binnen de organisatie, van directeur tot kopersbegeleider en timmerman, net zo enthousiast als dat je zelf bent? “Maak het leuk,” adviseert Lianne Quax, manager circulariteit en duurzaamheid bij Aalberts. Samen met Lucia Pot, marketing- en communicatieadviseur, bedacht zij daarom de interne communicatiecampagne ‘BijBabbelen’.
Kijk, dat klinkt al leuk. Bijbabbelen doen we immers allemaal graag, gezellig op de werkvloer met een bakkie koffie en een circulariekoekje erbij. Zo is gelijk de positieve toon gezet. “Onze missie als Aalberts is ‘Bouwen aan het Betere’”, legt Lucia uit. “Voor onze mensen moet dat meer dan een slogan zijn. Daarom zijn we de interne campagne BijBabbelen gestart. We willen dat onze missie bedrijfsbreed wordt begrepen en gedragen. Om dat te bereiken moet onze kennis over duurzaam bouwen voor iedereen toegankelijk zijn. Dat betekent dat gedeelde informatie binnen onze campagne duidelijk en interessant is gemaakt voor zowel de leek als de kenner. Hier hebben we bewust veel tijd in gestoken. Onze weetjes, teksten, video’s, productkaarten: ze zijn stuk voor stuk behapbaar. Bij sommige uitingen kunnen collega’s zelf nog kiezen voor een verdiepingsslag. Zo houden we rekening met alle kennisniveaus.”

Lianne (links) en Lucia (rechts) zijn trots op het resultaat van hun campagne
De campagne bestaat uit drie ‘flights’ van telkens zes weken met daartussen een pauze van vergelijkbare tijd. “De eerste campagne was vrij algemeen, over de noodzaak van duurzaamheid.” legt Lucia uit. “We gingen in op klimaatverandering en CO2. Dit is niet voor iedereen even aansprekend, maar wel nodig voor een stukje achtergrond. We zijn nu bezig met de tweede flight, deze is praktischer van aard en zorgt gelijk voor herkenbaarheid. Dit keer staat de campagne in het thema van ‘Circulair Renoveren’ en ons eigen woningbouwconcept Doordacht. Hierin lanceerden we ook de BijBabbelbox. In de laatste flight zoomen we in op de nog te lanceren lijn ‘Doordacht Ecobouw’ en ‘Klimaatadaptief en Natuurinclusief bouwen’ (KAN). Thema’s waar binnen Aalberts ook innovatiegroepen voor bestaan die dagelijks progressie maken, voortgang die we middels de campagne met collega’s delen.
Aalberts heeft zo’n 150 medewerkers in heel diverse functies. Om iedereen mee te krijgen moet je inventief zijn. Informerend, maar vooral ook leuk en niet belerend. Lucia en Lianne hebben een scala aan middelen verzonnen. “Nee, er was geen draaiboek dat we van internet konden plukken,” lacht Lianne, “we hebben gebrainstormd en als je er zelf plezier in hebt, verzin je vanzelf hele leuke dingen. Denk aan een afkortingenbingo, een petje-op-petje-af spel, circulariekoekjes, de quiz ‘Het Geluid’, en WC-weetjes. Daarnaast lanceerden we ook video’s, variërend van een bijzonder projectbezoek tot tafelgesprekken over bouwthema’s. Net wat ieder in zijn vak nodig heeft. En natuurlijk de BijBabbelbox.”
De BijBabbelbox is een circulaire pop-up expositieruimte. Hij bestaat uit samengevoegde bouwketen, waarin per sessie ongeveer 18 mensen worden ontvangen. “Hier kunnen mensen elkaar fysiek ontmoeten, bijpraten, trainingen krijgen, maar vooral ook duurzame bouwmaterialen voelen en uitproberen,” legt Lianne uit. “De inrichting is ook circulair, zo hebben we afgekeurde bouwhelmen als bloempotten en fruitkistjes als tafels. We willen laten zien wat er al mogelijk is en wat er in de toekomst nog aan gaat komen. Vaak is er op de werkvloer een bepaalde terughoudendheid naar het onbekende, zoals een compleet nieuwe materiaalsamenstelling, een hergebruikt item of biobased materialen. Door al deze smaken zelf in de box te ervaren, wordt het minder abstract, je krijgt dan zin om het in de praktijk uit te proberen.
In de eerste instantie was de BijBabbelbox een interne ontmoetingsplek, maar we merken dat ook externe bezoekers het waarderen als inspirerende locatie. Zo ontvangen we hier nu ook vaak klanten. Dat we ook anderen inspireren vinden we alleen maar leuk. Het is zo’n succes dat de BijBabbelbox zeker nog blijft staan als de campagne afgelopen is.” Lucia knikt: “De box is eigenlijk voor verschillende doeleinden in te zetten. Een van de ideeën is om er bijvoorbeeld ook scholen in uit te nodigen. We staan open voor diverse dingen. Het delen van kennis en een duurzame denkwijze is belangrijk.”
De BijBabbelcampagne doet zijn werk. “Je merkt dat het leeft binnen het bedrijf, op de werkvloer wordt erover gesproken, collega’s komen naar mij toe met vragen. Je hoort dat collega’s hun nieuwe kennis benutten en bijvoorbeeld circulaire alternatieven bij klanten ter sprake brengen. En dat is precies wat we willen bereiken, dat medewerkers geïnspireerd raken om te inspireren,” lacht Lianne. “Ja eigenlijk zijn we behoorlijk trots om te zien hoe dit wordt opgepakt.”
Wil je meer weten over deze campagne of de BijBabbelbox een keer bekijken, neem dan gerust contact op met Lianne Quax.