Cirkelstad Limburg: Infra bijeenkomst (11 november 2025)
- Infra
17 september 2025
Sinds september 2025 is Zwolle een opvallende nieuwe verbinding rijker: de Passerelle, een voetgangersbrug die de historische binnenstad verbindt met de Spoorzone en het Hanzekwartier. De brug is 130 meter lang en 10 meter breed, ontworpen als een groene openbare ruimte boven het spoor. Het meest in het oog springende kenmerk is de volledig houten brugdekconstructie.
Hout als bewuste keuze Duurzaamheid stond hoog in het vaandel bij opdrachtgever en ontwerpteam. Daarom is gekozen voor een beeldbepalende brugdekconstructie in Europees zachthout. Voor een brug van deze afmetingen is dat al redelijk uniek, maar de passerelle combineert de houten draagconstructie ook nog met een 15 cm dik brugdek in cross-laminated timber (CLT) en houten liftschachten. Grensverleggende ontwerpkeuzes, die niet zonder uitdaging waren. Zeker gezien de beplanting op de brug en de waterbergingscapaciteit van de passerelle.

Toch toonde grondige analyse van de MKI-scores van diverse varianten en aspecten als uitvoerbaarheid, kosten en onderhoud aan dat hout voor zowel dek, liggers als liftschachten veruit de meest milieuvriendelijke oplossing was. De keuze was daarmee snel gemaakt, ondanks de uitdagingen. Een bijkomend voordeel van de houten dekconstructie is dat de gehele constructie demontabel is.
Het ontwerp van de innovatieve brug is gemaakt door een multidisciplinair team bestaande uit Karres en Brands (coördinerend architect), ipv Delft (bruggenspecialist) en Ingenieurbüro Miebach (specialist houtbouw). De gemeente Zwolle, ProRail, Pontico en Attis waren actief bij het ontwerpproces betrokken en ook wensen van inwoners en ondernemers zijn meegenomen in het ontwerp. Dura Vermeer en Van Gelder verzorgden de uitvoering. De Passerelle is meer dan een oversteek en ontworpen als een opgetilde straat. Met bomen, struiken, klinkerbestrating, zitplekken en een zitelement met water is de Passerelle ingericht als verblijfsruimte. Er is een hoofdpad met een lichte zigzagvorm en er zijn zijpaden naar uitzichtpunten. Brede trappen, rustplateaus, fietsgoten en drie liften zorgen voor toegankelijkheid.
De brug rust op vijf portaalvormige stalen steunpunten die verwijzen naar historische stationsoverkappingen. Vier gelamineerde houten hoofdliggers dragen het brugdek. Om waterdichtheid te garanderen is een dubbeldikke EPDM-laag toegepast, gecombineerd met een systeem voor opvang en infiltratie van regenwater. De beplanting is afgestemd op de draagkracht van de constructie: de zwaarste beplanting staat boven de steunpunten.
De bijzondere keuzes in ontwerp en materiaalgebruik zijn niet onopgemerkt gebleven. De Passerelle is genomineerd voor de Cobouw Awards 2025 in de categorie Infra. Deze nominatie onderstreept dat de brug niet alleen een nieuwe stedelijke verbinding vormt, maar ook een voorbeeld is van de mogelijkheden van hout en circulair bouwen in infrastructurele projecten.