Noord-Brabant start samen met Dura Vermeer en Hoeflake pilot met het leveren van verlichting als dienst

Op de N279 tussen Den Bosch en Veghel start een proef in de infrastructuur die nieuw is in Nederland. Dura Vermeer en Hoeflake Infratechniek krijgen van provincie Noord-Brabant de verantwoordelijkheid over de verlichting langs de weg. De al geplaatste lichtmasten zijn dan niet meer eigendom van de provincie, zoals gebruikelijk is in Nederland. Woensdag werden de handtekeningen onder de nieuwe samenwerkingsvorm gezet en start de proef officieel.

Theo Winter, lid Raad van Bestuur van Dura Vermeer, licht het concept toe: ‘Binnen deze pilot onderzoeken we of we met de verkregen verantwoordelijkheid voor de verlichting van de N279 aan knoppen kunnen draaien om zo een duurzamer, innovatiever en veiliger resultaat te bereiken. Het is goed om te zien dat dit soort initiatieven ontstaan en dat er steeds meer opdrachtgevers zijn die ruimte creëren voor duurzame ontwikkelingen.’ 

Dura Vermeer en Hoeflake gaan, door flexibeler om te gaan met de lichtbron en maatwerk te leveren, op kleine schaal ervaren wat de meerwaarde is. Het gaat heel concreet om meer dan 400 lantaarnpalen langs de zeventien kilometer tussen de A2 en de A50, tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel. Die lantaarns zijn in principe eigendom van Dura Vermeer en Hoeflake. Daarmee ontstaat een geheel andere dynamiek. Het pilotproject duurt een jaar. Daarna wordt geëvalueerd of het een succes was. Zo wordt onder andere onderzocht of de onderhoudskosten en de energierekening lager uitvallen en of deze manier van beheer bijdraagt aan een duurzamer Nederland. 

< Circulair en creativiteit hand-in-hand | Column: Circulair BZK in zicht – over regelgeving >