Leadax opent begin 2023 een Experience Center

De opening van het Experience Center is nabij. Al maanden lang wordt er achter de schermen hard gewerkt aan het Experience Center op bedrijventerrein Ir. R.R. van der Zeelaan in Wapenveld, thuishaven van Leadax. Hier worden waterkerende materialen voor zowel hellende als het platte dak geproduceerd uit plastic afval. Leadax produceert haar materialen gasloos en energieneutraal, dit komt mede door de ruim 1500 zonnepanelen op het dak. In de duurzame productielocatie wordt onder andere een circulaire dakbedekking gemaakt uit de voorheen onbenutte afvalstroom PVB (polyvinylbutyral). PVB is de restroom uit veiligheidsglas en autoruiten die voorheen verbrand of begraven werd. 

Experience Center in aanbouw

Het openen van een Experience Center biedt Leadax niet alleen de mogelijkheid om haar productportfolio op een professionele wijze te presenteren, het zal daarnaast namelijk veelvuldig gebruikt worden als opleidingscentrum. “Het Experience Center zal een inspirerende ruimte worden waar je als leek of als professional kennis kan maken met de circulaire materialen van Leadax,” aldus Van Delden, de directeur van Leadax. 

Het nieuwe groen is wit 

Leadax Roov is de nieuwe standaard in platdakbedekking die aan het einde van de levensduur weer volledig te recyclen valt. Deze circulaire, witte dakbedekking, heeft veel overeenkomsten met bestaande dakmaterialen. Maar omdat de verwerking ervan dusdanig afwijkt van deze materialen is het noodzakelijk om de gebruikers te trainen. Zo wordt de dakbedekking niet aangebracht met open vuur, maar volstaat het om met vloeibare lasvloeistof een overlap te maken. Deze trainingen vinden plaats in het Experience Center van Leadax, waar verwerkers na een dagcursus goed beslagen ten ijs komen. 

In Nederland is de verkoop reeds gestart en voor de distributie van Leadax Roov heeft Leadax de handen in één geslagen met Wienerberger. Deze revolutionaire dakbedekking zal wereldwijd impact gaan maken en daarom heeft het bedrijf bijvoorbeeld met het beursgenoteerde Wienerberger een distributieovereenkomst voor Europa gesloten.  

Het nieuwe lood  

De loodvervanger ofwel, het nieuwe lood, is al langere tijd op de markt en inmiddels verkrijgbaar is 16 landen. Waar het bedrijf de afgelopen jaren de focus gelegd heeft op de handel zal vanaf heden ook wat meer de verdieping gezocht worden op het gebied van Woningbouw en Architectuur. Leadax zal het Experience Center dan ook inzetten om activiteiten te organiseren om deze specifieke doelgroep kennis te laten maken met onze circulaire bouwmaterialen en de meerwaarde hiervan op de transitie naar een duurzame toekomst in de bouw.  

Ben jij benieuwd naar het Experience Center van Leadax of wil je meer weten over het circulaire proces van deze vooruitstrevende organisatie? Neem dan contact op met Quincy Schothorst middels

< Klimaatslimme berging vergroent met afval | Lunchlezing Het Niet Meer Normaal >