Ongevraagd aanbieden van een verantwoorde oplossing

Het begint met de vraag waar wil je aan bijdragen en voor wie?

Voor veel opdrachtgevers is circulariteit nog ver weg en niet iets wat bovenaan the need to have lijst staat. Zelfs partijen die er wel om vragen blijken soms geen notie te hebben van de inhoud, maar ze willen het wel circulair! Fijn is dat de vraag er dan al ligt maar feitelijk maakt het voor het vervolgproces niet zo veel uit.

We maken als eerste ontwerp vaak een grove schets en de stap daarna is altijd een schetsontwerp wat vooral over functies gaat en plekken duidt. Ook het totale budget wordt dan meegenomen. Die eerste sessies geven alleen een indruk qua kleur en materiaal, vooral om de inspraakrondes met de gebruikers die we altijd inplannen, extra inhoud te geven.

Wat je ziet is dat het in dit geval het eerste idee om getrapte terrassen te maken voor de werkplekken wat eraan bijdraagt dat iedereen vrij naar buiten kan kijken, volledig opgetrokken in gebruikt balkhout, erg aansprak. Terwijl de opdrachtgever met zijn product in de basis al heel duurzaam is was het idee om hiermee aan de slag te gaan vooral zo enthousiast ontvangen vanwege het feit dat men voor een beperkt budget iets heel aparts zou te krijgen en dat dat ook nog eens heel duurzaam was een mooie extra opsteker.

         Een overzichtsfoto van een van onze meest duurzame kantoor realisaties met vrij zicht op de landerijen. (foto Mireat, ontwerp en uitvoerbegeleiding, van Keulen Ontwerp)

Een verantwoorde oplossing, wie wil dat nu niet?

Naarmate de invulling van het project verder vorderde merkten we dat men ook steeds meer de waarde ging inzien van de reeds gemaakte circulaire keuzes maar ook van die nog gemaakt moesten worden. Zo kreeg men langzaam meer besef dat door de planten die er gaan komen er straks gewoon lekkerder gewerkt wordt. De luchtzuiverende en circulaire tapijttegels zijn naast mooi en opgebouwd uit restpartijen (gunstig geprijsd) maar ook een hoger doel dienend; schone lucht. En zo werden steeds meer ideeën ook vanuit een opdrachtgever zelf aangereikt en het enthousiasme om gebruikte en refurbished items te scoren werd groter; het kantoor wordt eigen!

Dat men hierbij nu een van de duurzaamste kantoren door ons opgeleverd heeft gekregen heeft mede te maken met dat voortschrijdend inzicht en dat is denk ik ook wat de boodschap zou moeten zijn; het moet je als organisatie wel iets brengen. In dit geval doet het dat zeker want naast blije gezichten van medewerkers die optimaal gebruik maken van dit activity based office (lees; zoek voor ieder type werk je optimale plek op) zijn er inmiddels ook meer gegadigden om voor dit bedrijf te komen werken dan voorheen, puur omdat mensen van buiten ook zien hoe hier goed wordt nagedacht over het welbevinden van mens en milieu. Wij weten vanuit de praktijk dat dit effect haast altijd ontstaat en ook hier ging het op; een duurzaam interieur is een uitstekende bedrijfsinvestering die essentieel is om je als bedrijf te onderscheiden in deze krappe arbeidsmarkt.

door Hubert van Keulen | van Keulen Ontwerp

< Regio update Cirkelstad Arnhem – Nijmegen: a random act of Circularity | Dromen en backcasten >